Skip to main content

A big fan of Cheese


Assalamualikum,

Hari ni free sikit alhamdulilah. Bukan x ada kerja tapi,, tak start lagi, sementara nak tunggu mood buat assignment tu sampai, aku pun selak2 lah gambar lama kat phone ni, then baru aku teringat yang aku ada amik gambar step by step buat cheese leleh ni, untuk share kat sini. 

Entah lah, suka hati lah nak panggil nama dia apa, selalu kalau kita tgk kat kedai, sekarang ni kan banyak yg buat cake then letak cream cheese kat atas tu, then ltk nama red velvet cheese leleh kan. Perasan tak? 

So ada jugak yg pggl ni cheese kraker, so suka hati, asal boleh makan then ok! Aku panggil nama dia Kek Songket. Sebab, dia lebih kurang macam kek batik, bezanya instead of letak serbuk milo kita gantikan dengan cheese. 
    



Basically ini bahan-bahan untuk buat kek songket, tengok betul2 ya.
cream cheese tatura yg saiz sederhana, 
biskut marie
Susu pekat
Susu cair
Whipping Cream 2 kotak

Jangan tanya measurement. sebab dia x masuk tepung dan telur, so tak susah. Rasa je, kadang2 org suka manis ada yg x suka manis kan. So terpulang, Sebab aku pecaya, kalau kita betul minat masak, actually yg campak2 tu yg sedap. Jangan lah pegi campak toys anak pulak dalam loyang tu. Ini kes serious ni, ha.... 



First step, mix cream cheese tu sampai cantik, tah lah nak kata kembang pun tak jugak,, asal cantik lah. Ha bila dah puas hati, masukkan whipping cream, mix sampai sebati. Tak lama pun, kejap je 


Bila dah masuk whipping cream, dia akan jadi mcm ni.. tadaaa


Masukan susu cair, untuk ini aku pakai 1 tin susu cair, baru rasa dia sedap, tapi bergantung lah pada korang ya... 


Then mix kan susu pekat pulak, pun sama, 1 tin jugak. Ok mcm ni, kalau korang tak ada mixer, jangan give up ya, ini bukan resepi bahulu atau cake yg kena mix sampai dia kembang. So kalau rajin dan sgt tekad untuk buat, pakai senduk kayu pun dah ok. Asalkan semua bahan2 sebati. Sudah memadai.  


So bila dah masuk semua bahan2, cenggini lah jadinya.. rasa lah sikit, make sure manis dia dah cukup dgn citarasa korang. 


Lepastu patahkan biskut marie kat dalam adunan tadi. Ha mudah sajo. Untuk biskut marie ni, ikut suka korang, ha,,, ikut rasa hati wahhhh gitu,,. Tak lah, kalau korang nak rasa cheese banyak, letak biskut marie sikit, bergantung pada cita rasa masing2. Masa aku dan kak ina buat ni, rasanya kami pakai 2 bungkus setengah je, sebab kami suka rasa cheese tu banyak. 

Ada jugak yang tanya kenapa tak susun biskut marie tu, pon boleh, bergantung lah, tapi aku ni malas punya kaki, patahkan je yg mudah. Sangat tak rajin nak buat benda remeh2 ni semua. Huhuh.. tak pandai. Cuba lah ya,, kalau rajin kongsi lah kat sini. 

Baiklah, bila dah patahkan biskut tu, gaul sampai sebati, gau ye,, bukan mix.. mahu hancur jap lagi biskut tu kalau mix. hahaha... Gaul pakai senduk biasa pon dah ok ye. Dah sebati dan dah puas hati dengan rasa dah jumpah biskut marie tu, masukan dalam bekas. 

Pastikan tekan sampai padat tau, baru sedap nnti. Gambar yg kat bawah ni, aku tak tekan2 lagi, ratakan cantik2. Make sure cantik, baru bakal mak mentua bekenan. Teliti budak ni kata dia, ha,, dia tak tahu masa kita buat tu semua main campak2 je, sambil mix siap menari2 ala2 dalam movie Frozen gituuu


Dah siap, masukan dalam peti ais. Ha.. lepas dua jam mcm tu,, makan lah.. maaf lah aku x de gambar yang dah potong, well korang kena faham,, aku ni jenis g dapur, bukak peti ais, amik bekas kek songket ceduk pakai sudu je, tak de nya nak beria potong cantik2 pastu baru makan. Rasanya lagi feel kot kalau makan cara aku. Heeeee... (harap bakal mak mentua tak baca blog aku, kalau tak,, terus dia jerit kuat2 REJECT!)

Rasanya kek songket ni lagi senang nak buat dari kek batik sebab senang, tak payah masak lagi sedap. Aku cakap sedap lah, so far tak ada lagi yg ckp kek batik lagi sedap dari kek songket ni. Actually resepi ni dari Kakak ipar aku. Tu pun dia dah ubah2, sampai kat aku dan kak ina, lagi lah kami ubah2 ikut cita rasa sendiri. 

So happy baking ya, cepat je nak siap ni, kiranya kalau ada org call pukul 5 nak dinner kat rumah tu, sempat lagi buat boleh makan pukul 9. Asalkan bahan2 semua dah ada kat rumah, kalau agak malas balik kerja tu, husband pulak ajak dinner kat rumah in law,, ha,, ni lah jalannya, Senang cerita, kalau buat kek, nanti tak naik lah, hangus lah tu lah,, yg ini lagi senang. 

Comments

Popular posts from this blog

Bachelor Of Mass Communication (HONS.) Journalism, Minor in Public Relation

Assalamualikum semua Tersangat lah lama masa yg aku amik untuk update blog. Sibuk sebenranya, dari lepas raya sampai lah minggu ni. Entry yang lepas tu sebenranya dah lama aku draft, dah sebulan, baru ada masa untuk edit dan post kat public. Alhamdulilah, terima kasih Allah, dah cukup 2 minggu aku menjadi sebahagian dari keluarga besar UiTM buat sekali lagi dalam semester 3 secara keseluruhan 6 semester. So far, aku agak teruja dgn environment kat sini. Actually ramai yg mintak aku utk buat entry baru tapi mmg x sempt sebenarnya dgn kengkangan masa yg sgt kuat. Ye mmg baru dua minggu masuk,, bukan ada apa sgt nak di buat. Lecture pun ada yg x masuk lagi. Tapi jadual kelas aku boleh dikatakan agak padat sebenarnya. Setiap hari ada 2 hingga 3 kelas. Mmg lemau tahap kambing. Hahaha. tapi untung sebab hari jumaat x de kalas dan hari khamis ada 1 kelas je disebelah pagi. So kalau nak balik Penang tu mmg untung lah jugak. Tapi sampai ke hari ini masih belum ada kesempatan utk balik Pen

Dari Melati Ke PKNS

Assalamualikum Selalu cerita tapi kalau x ada gambar pun tak best jugak kan? Tiba2 rajin pulak aku nak selak2 gambar lama utk share dengan korang semua.  Basically degree life aku yg sangat bosan dan tough. So untuk entry kali ni aku nak share gambar-gambar tempat tinggal aku yang sangat cantik.. errrr!! Rindu Shah Alam sampai aku buat entry khas, actually rindu Shah Alam ni bukan sebab rindu belajar ke apa, tapi rindu life kat sana yang free,, rindu nak ada katil sendiri, tempat sendiri yang tak akan ada sapa2 usik. If you know what i mean.  Ok baiklah, mcm semua tahu aku dari Melaka di fakulti yang sama, so bila sambung degree kami dapat terus ke part 3 degree. Jadi untuk first semester di Shah Alam, aku dapat duduk dalam kolej Melati. Antara Kolej yang besar kat sana.. cehhhhhh!!!!  Jangan tanya aku kat Shah Alam tu ada berapa kolej eh!! aku tak tahu,, yang aku tahu melati, mawar, seroja ha.. ok tu je yg aku ingat.  Yang bestnya melati ni boleh duduk 2 ora

Deactivated Facebook

Assalamualikum Untuk yang perasan,, aku dah deactivate account facebook aku,.. yeahhh.. for good. Sebabnya, aku nak luangkan masa sepenuhnya dengan family. Alah,,, memang lah tak perlu sampai deativate account, tapi tak apa lah.. bair saja.. rasanya lebih selesa macam ni, selalu kalau kat Shah Alam, bangun je pagi akan amik phone dan terus bukak emua account social media yang aku ada, scroll satu2. Kadang2 aku rasa mcm, daj jadi kewajipan pulak nak kena selalu bukak FB terutamanya. Sampai terbawak2 bila kat Penang, sembang dengan Mak, tapi tangan pegang HP, mata kat HP,, tapi bercakap dengan Mak ni. Aku sendiri rimas, even kalau anak2 byah aku pun macam tu, topic yang selalu bualkan adalah yang berkaitan HP, status kat FB, dan sebagainya. Aku sendiri bukan jenis yang macam tu, lebih selesa komunikasi 4 mata dari alam maya. So aku sengaja deactivate. Kalau dulu balik Penang, aku akan biar hp aku dalam mute. Sengaja tak nak di ganggu. tapi sekarang langkah yang lebih berani, deac