Skip to main content

The New Media and Us

Assalamualikum semua,,

Wahhh.. tajuk dah mcm article dari penulis terkenal tuhhh.. hehehe... walauapa pun Alhamdulilah ada lagi peluang utk bernafas di muka bumi ini. Juga bersyukur sebab Malaysia sudah setanding dgn negara2 lain dalam sola teknologi. Bukan Malaysia sahaja,, malah rakyat Malaysia. Semua dah berteknologi tinggi,, dari kanak2 seawal usia 1 tahun hingga ke warga emas, semua tahu apa tu i pad, smart phone, wifi, angry bird, tab, facebook, keek, you tube dan banyak lagi. 

Persoalannya sejauh mana new media ni mempengaruhi budaya kita? Teringat aku pada kelas Miss shafi, subject Modern Issue ada membincangkan tentang new media ni. Dari pemerhatian aku, boleh dikatakan semua rakyat Malaysia dah pakai smartphone, bezanya yang ori atau tidak itu sahaja. Sejujurnya aku kurang gemar, bukan apa,, ehhh tak jealous ok, cuma aku rasa yang pakai smartphone ni agak kurang adab. Tak percaya? aku buktikan.

1. Bila tgh lepak dgn family atau kawan2, kita dah kurang bercakap, sebab apa? tu yg tgh online kat phone tu lagi penting. Dok sibuk melayan org whatsapp, dok scroll home fb, dok baca tweet org. tu lagi penting. Komunikasi face to face dah kurang.. betul tak? 

2. Bila kita bercakap dgn diaorg,, mata kat hand phone, jari dok taip, sambil jawab soalan. Bertamadun ke? tambah pulak bila dgn org yang lebih berusia,, nampak kurang sopan dik oiiiii.

3. Kejap amik gmbr,, skit2 instagram. ditambah pulak dgn duck face tu. tak pun lidah terkeluar sana sini.. bukan menyampah,, tapi tak manis dipandang org

4. Kita sekarang ni lebih selesa share semua kat fb, twitter, dan termasuklah blog ini. kenapa? sebab senang, sebab cepat, dan sebagainya.

5. Budak2 sekarang ni mana boleh hidup kalau tak dak wifi. buktinya dekat sahaja, anak2 sedara aku, tak keruan jadinya bila balik rumah aku sebab tak ada wifi, kehulu ke hilir mcm kucing hilang anak jadinya.

6. Bila line internet slow, habis semua bahasa kalau boleh nak dicarutnya, marah betul. bercakap sorang2 dgn phone dia tu, maki sumpah seranah semua keluar. Kadang2 tu sampai jampi serapat dibagi. 

7. satu lagi,, kalau battery smartphone atau i pad, or tab low. tuan dia yg tak keruan mengalahkan battery tu. dah sudah!! maka terciptalah power bank. lagi sakan lah pengguna semua. Betul tak? Senang sikit nak update status, kan? Amik gmbr power bank upload kat instagram letak caption "penyelamat hidupku" atau "penyambung nyawa"

8. Kalau duduk satu family, topik perbualan yg hangat sekarang ni adalah,, berkenaan dgn Facebook, twitter, keek, instagram, dan juga blog. Sebagai contoh family aku sendiri, selalunya kakak yg akan tanya "blog baru pasal apa? kakak tak sempat nak bukak lah?" Abang pulak "eh dah tgk status fb abg?" "tak pa nnti gmbaq abg tag kat fb" "mi tgk ni",, (smbil tunuk instagram abg). kak ina pulak "so apa yg tgh in kat fb?" dari anak2 sedara "maksu tgk ni,, daus dah install wechat" "maksu boleh tak tlg edit video fingerboard saya, saya nak upload kat youtube" "maksu nak tgk tak ustaz saya? hansem.. ni fb dia" "maksu kenapa tak reply IM kakak?

aku juga ada fb, twitter, dan blog. Tapi kenapa kita perlu menghambakan diri kita dgn semua ni? Tak salah kalau kita nak seiring dgn peredaran zaman, sama tanding dgn teknologi, semua kita ada. tapi jangan lah sampai 100% dari masa kita seharian, kita bercakap tentang new media ni. Maksudnya di sini,, kalau tak bukak fb satu hari boleh mati ke? bukannya wajib pun. Ada org mati tak kalau tak reply whatsapp org?

baru tadi aku kongsi masaalah ni dgn mak.. aku ckp "mi pun ada fb jugak tapi tak lah teruk sgt, mcm yg lain tu" Mak balas " sebab mi online dalam dunia mi sendiri". Bukan apa, aku tak berminat dgn semua ni,, bagi aku, masa yang allah peruntukan selama 24 jamdalam 1 hari, banyak lagi benda yang kita boleh buat selain dari mengadap facebook, twitter bagai,, tak ke mana pun.

Caranya cuma satu, kurang2kan lah semua ni, nampaknya kita semakin berlebih2 mengenai new media ni. Terlalu obsess. bukan obesity ok!

Dan oleh sebab ini jugak lah aku suruh mak aku potong wifi dirumah kami. Kalau nak online kami akan pakai broadband sahaja. Utk apa? menggalakan komunikasi didalam rumah. Kenapa? Sebab kita sekarang ni kalau jumpa empat mata taklah bercakap mana pun, tapi kalau kat fb tu nak pulak bercomment sana sini. Nampak tak? Dan faham tak apa yg aku cuba katakan?

Dulu aku juga suka mengadap semua ni, kalau boleh semua nak bg tau org, marah, suka, sedih semua aku kongsi. Termasuklah tentang Cik Abang Sayang. Kalau semua nak tahu, sehingga sekarang aku masih diperli oleh seoarang gara2 aku terlalu banyak cerita pasal Cik Abang Sayang di Fb. rasa nak sepak kan? Tapi tak apa,, itu adalah kesilapan masa lampau aku.

Tapi mcm mana aku boleh berhenti? Kisah dia mcm ni, Kak ina, kakak aku yg sorang ni tak ada fb, atau apa2 yg sama waktu dgnnya. So kak ina selalu pesan kat aku, "kalau nak update status, jgn kutuk2 org, bagi nasihat tak pa, sanggup ka nak tanggung dosa org yg baca status mi tu?". kakak pulak "kalau nak tulis apa2 berlapik2 sikit, jgn kasar, nanti jadi fitnah" Tapi yang benar2 terkesan utk aku adalah nasihat dari mak "kalau nak tulis blog, tuilis time mi tgh happy"

Mak guna ayat yang simple tapi sgt bermakna, jgn bawa emosi semasa menulis. Alhamdulilah,, aku mahu jadikan Facebook, twitter dan juga Blog aku sebagai kebaikan dan juga manfaat kepada aku khususnya, dan juga penbaca2 yg setia secara amnya.

Maksudnya disini, gunakan medium yg kita selesai dari new media ini ke arah kebaikan. Bawa friends kita, followers kita ke jalan yg benar. bukan maknanya anda terpesong, cuma ada sedikit tersasar. buang jauh2 perkataan yg tak elok yg selalu kita guna, jgn kutuk2 org, elak juga dari baca status yang kurang sopan. Gunakan new media ke arah kebaikan, dan jangan terlalu ketagih dgn fb,twitter, keek, instagram dan sebagainya.

Maaf jika ada yg terasa dgn entry kali ni, bukan niat utk menghina atau mengaibkan, aku hanya berkongsi pendapat dan pandangan, tidak ditujukan pada sesiapa.

with love

Comments

Popular posts from this blog

Bachelor Of Mass Communication (HONS.) Journalism, Minor in Public Relation

Assalamualikum semua Tersangat lah lama masa yg aku amik untuk update blog. Sibuk sebenranya, dari lepas raya sampai lah minggu ni. Entry yang lepas tu sebenranya dah lama aku draft, dah sebulan, baru ada masa untuk edit dan post kat public. Alhamdulilah, terima kasih Allah, dah cukup 2 minggu aku menjadi sebahagian dari keluarga besar UiTM buat sekali lagi dalam semester 3 secara keseluruhan 6 semester. So far, aku agak teruja dgn environment kat sini. Actually ramai yg mintak aku utk buat entry baru tapi mmg x sempt sebenarnya dgn kengkangan masa yg sgt kuat. Ye mmg baru dua minggu masuk,, bukan ada apa sgt nak di buat. Lecture pun ada yg x masuk lagi. Tapi jadual kelas aku boleh dikatakan agak padat sebenarnya. Setiap hari ada 2 hingga 3 kelas. Mmg lemau tahap kambing. Hahaha. tapi untung sebab hari jumaat x de kalas dan hari khamis ada 1 kelas je disebelah pagi. So kalau nak balik Penang tu mmg untung lah jugak. Tapi sampai ke hari ini masih belum ada kesempatan utk balik Pen

Dari Melati Ke PKNS

Assalamualikum Selalu cerita tapi kalau x ada gambar pun tak best jugak kan? Tiba2 rajin pulak aku nak selak2 gambar lama utk share dengan korang semua.  Basically degree life aku yg sangat bosan dan tough. So untuk entry kali ni aku nak share gambar-gambar tempat tinggal aku yang sangat cantik.. errrr!! Rindu Shah Alam sampai aku buat entry khas, actually rindu Shah Alam ni bukan sebab rindu belajar ke apa, tapi rindu life kat sana yang free,, rindu nak ada katil sendiri, tempat sendiri yang tak akan ada sapa2 usik. If you know what i mean.  Ok baiklah, mcm semua tahu aku dari Melaka di fakulti yang sama, so bila sambung degree kami dapat terus ke part 3 degree. Jadi untuk first semester di Shah Alam, aku dapat duduk dalam kolej Melati. Antara Kolej yang besar kat sana.. cehhhhhh!!!!  Jangan tanya aku kat Shah Alam tu ada berapa kolej eh!! aku tak tahu,, yang aku tahu melati, mawar, seroja ha.. ok tu je yg aku ingat.  Yang bestnya melati ni boleh duduk 2 ora

Bride To Be- Resign #menjelangjanuari

Soo yeah Memang betul, right after aku dapat je kad kahwin, aku terus resign. hahahah buttt sebelum tuuuuuuu Lepas je aku complete degree, aku terus apply kerja kebetulan time tu memang Mydin tengah cari social media admin. yes babe,, Mydin HQ. by the way, this is the first time publicly aku share pasal working experience aku.  Ok sambung... So aku apply lah sebab sebelum aku sambung degree kan aku ada kerja kejap kat area Puchong kot tak salah as copywrite. And job scope lebih kurunag yang macam Mydin nak cari. Aku pun try, ingat lagi masa aku p Interview tu betul-betul lepas submit Academic Writing degree. MAsa dia cerita pasal job scope kat Mydin terus aku jatuh cinta sebab aku happy kerja yang related dengan media dan news paper. Kat Mydin, social media admin under Marketing and Communication department (marcomm) and aku under unit news and media kalau tak silap. So di singkat kan cerita, aku start kerja rasanya dalam bulan August 2015 (sorry tak ingat tarikh) So far me