Skip to main content

Sarjana Muda part 1

Bismillahhirahmanirahim....

Assalamualikum semua..

Dan pastinya semua tahu keputusan pemohonan aku utk sambung ke degree telah diluluskan. Kalau tak silap aku, keputusan dapat 19.7.2013. Tah lah kenapa, aku x suka cerita sesuatu berita tu dgn cepat pada semua. Aku suka cerita sesuatu yg sudah berlaku instead of akan berlaku. Faham ye? kadang aku amik masa sikit nak share satu2 benda kat sini mahupun di facebook.

Baiklah,, alhamdulilah aku ditawarkan dgn program yg mmg aku nak. Sarjana Muda Komunikasi Massa (Kepujian) Kewartawanan.

Aku ada cerita di enrty yang lepas aku pergi interview utk degree. So aku nak share masa interview tu pensyarah tanya apa kat aku. then baru aku konsi kenapa aku nak amik kewartawanan ni. (basically ni flow utk entry kali ni)

interview tu start pukul 8.30 di UiTM Merbok. Mula2 mcm biasa dia bahagikan kami semua kepada 2 kumpulan according to alphabetical odder. Dari A sampai N group 1, M sampai Z group ke 2. Aku dah sedih dah time tu sebab aku kalau ikut alphabetical odder ni aku mmg belakang sekali lah. Jumlah calon yg hadir masa tu dalam x lebih dari 70 orang. Kalau nak tahu nama aku di no yg ke 63. So aku mmg ada bad feeling sikit lah masa tu.

Tak pa, depa suruh masuk dalam kelas ikut kumpulan, utk buat written test. Aku pulak boleh bantai lupa nak bawak pen. Nasib dalam handbag mak ada pen (tu lah kelebihan org perempuan,, ckp ja nak apa,, insyaAllah ada dalam handbang tu) dengan berbekalkan pen yg mak bg, aku pun masuk lah utk written test!

Utk written test ni, soalan dia fully English (Actually when we talk about UiTM, there is no Bahasa at all, everything must be in English). Soalan dia mcm ni lah kalau x silap aku, dia nak kita bg sebab kenapa kita pilih major tu. Maknanya, kalau aku pilih Kewartawanan, so dia nak aku explain dgn panjang lah knpa aku amik kewartawanan. Ha!! amik kau.. aku pun bagi the looooonnnngggg essay lah! Time ni semangat lagi.

Lepas habis written test, depa ada explain utk masuk interview pulak. Katanya turn masuk interview ikut group. Maknanya 2 interview serentak oleh 4 panel dalam 2 bilik yg berasingan. Faham x? Banyak sagt nombor dalam ayat tadi tu. Hehe.

Meaning that, name list tadi depa akan bahagi dua, so no 1 sampai 30 lebih, interview bilik 1. Yg selebihnya bilik lagi 1. Nak bg cepat lah kononnya. Panel ada 4, 3 lelaki 1 perempuan. So satu bilik ada 2 panel. Aku dah tahu turn aku sgt lambat lagi, dgn panasnya, dgn flu nya, dgn demamnya ditambah pulak dgn period pain yang menggila tu, Aku agak down masa tu.

Interview start dalam pukul 10, turn aku kalau x silap dalam antara pukul 1 hingga 2. (aku pun x igt dah.. cerita lama punya!) Baik lah,, bila calon yg lain keluar, dia akan cerita soalan apa yg ditanya. Agak sukar lah, sebenarnya. Aku cuma doa mintak2 dia tak tanya pasal kebinet baru, walaupun aku tahu tu soalan wajib memandangkan baru lepas election kan. Aku ada lah listkan semua nama menteri, tapi aku x hafal pulak. hehe..

So cuaca dah makin panas, Mak dgn Kak ina tunggu aku kat satu kelas, kesian jugak berpanas tunggu aku punya turn. Aku mmg totally give up masa tu. serious, interview session utk sorang aku rasa ada lah dalam 30 minit. sgt lama! atau mugkin sebab turn aku lambat lagi, hehe.

Bila giliran aku masuk tu, aku cuma berdoa supaya aku boleh jawab soalan dia bagi, dgn senang, then boleh balik terus. Panel aku dua-dua lelaki. Soalan pertama yg dia nak aku jawab soalan wajib.

 "so Syamimi tell me about urself" Mudah kan soalan tu, tapi jujur aku bg tahu, jawapan aku x melambangkan aku ni lepasan diploma mass com langsung. Aku mmg jawab ala kadar je. Masa ni aku terdetik 'sure x dapat, jawapan aku bg mcm bodoh!' tapi aku stay lah,, dgn senyum dan jaga posture duduk aku tu.

Soalan seterusnya " How journalist do their job" dalam hati aku fikir, susah jugak kalau dia dok tanya soalan yang senang sangat, sampai aku x boleh nak jawab. Tapi aku jawab je lah,, yg ini agak terperinci tapi x lah bagus mana pun jawapan aku tu.

Soalan ketiga "if you read today newspaper in front page of Berita harian, there is a headline apa lagi yg cina mahu, so what do you think of the headline?" aku pun cerita lah dengan panjang lebar, aku ckp headline ni x bagus, akan menimbulkan semangat perkauman kat dalam diri pembaca. Editor x boleh tulis mcm tu, dia kena cari perkataan yg sesuai utk gantikan perkataan cina tu. Lebih kurang mcm tu lah explanation aku kat panel. Then panel tu mintak aku bg contoh headline yg sesuai utk gantikan headline tadi. Aku macm,, haihhh.. igt senang ke nak bg headline kalau x tahu cerita sbnr. Headline ni lec aku cerita, merupakan perkara paling last yg journalist akan fikir, sbb penggunaan ayat kena betul, bertepatan, tambah pulak front page, lagi ar!. So aku pun ckp lah " Apa lagi yg tak cukup?, or apa lagi yg kita mahu, kenapa masih belum berpuas hati?" mcm tu lah lebih kurang.

Habis lah sesi interview aku, yg aku rasa sgt sekejap, dalam 10 minit je kot. Aku langkah keluar dari bilik tu dgn fikiran yg aku mmg x dapat degree. Serious aku ckp, aku rasa aku x dapat, kalau dapat pun aku maybe dapat faculty lain, bukan masscom. Bila semua tanya aku, aku cuma ckp, kita doa sajalah, mi dah usaha yg terbaik. Keputusan tu depa yg tentukan, so usaha seterusnya doa je lah.

Untuk dapat degree di UiTM, peluang aku mmg cerah sebab result, dan yg ke 2 sebab aku diploma di UiTM. Maaf cakap ye, UiTM mmg akan bagi peluang pada lepasan diploma UiTM utk dapat smbg degree. Tapi utk dapat Faculty mass com, aku x yakin. Harapan aku hilang terus bila habis interview hari tu, aku rasa mmg x dapat sebab aku jawab mcm apa lagi,, bagai x penuh ilmu didada saja.

Tapi alhamdulilah, Allah bantu aku, aku dapat degree dalam course yg aku nak. Bukan senang ye nak jadi pelajar degree masscomm in journalism ni. Kami kena lepas interview dulu. Ha!!

Bermakna, besar lah tanggungjawab aku nanti, nak galas title "budak journ".

Comments

  1. Hai, sorry saya nak tanye. Photojournalism & journalism is it under the same course ? Thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Bachelor Of Mass Communication (HONS.) Journalism, Minor in Public Relation

Assalamualikum semua Tersangat lah lama masa yg aku amik untuk update blog. Sibuk sebenranya, dari lepas raya sampai lah minggu ni. Entry yang lepas tu sebenranya dah lama aku draft, dah sebulan, baru ada masa untuk edit dan post kat public. Alhamdulilah, terima kasih Allah, dah cukup 2 minggu aku menjadi sebahagian dari keluarga besar UiTM buat sekali lagi dalam semester 3 secara keseluruhan 6 semester. So far, aku agak teruja dgn environment kat sini. Actually ramai yg mintak aku utk buat entry baru tapi mmg x sempt sebenarnya dgn kengkangan masa yg sgt kuat. Ye mmg baru dua minggu masuk,, bukan ada apa sgt nak di buat. Lecture pun ada yg x masuk lagi. Tapi jadual kelas aku boleh dikatakan agak padat sebenarnya. Setiap hari ada 2 hingga 3 kelas. Mmg lemau tahap kambing. Hahaha. tapi untung sebab hari jumaat x de kalas dan hari khamis ada 1 kelas je disebelah pagi. So kalau nak balik Penang tu mmg untung lah jugak. Tapi sampai ke hari ini masih belum ada kesempatan utk balik Pen

Dari Melati Ke PKNS

Assalamualikum Selalu cerita tapi kalau x ada gambar pun tak best jugak kan? Tiba2 rajin pulak aku nak selak2 gambar lama utk share dengan korang semua.  Basically degree life aku yg sangat bosan dan tough. So untuk entry kali ni aku nak share gambar-gambar tempat tinggal aku yang sangat cantik.. errrr!! Rindu Shah Alam sampai aku buat entry khas, actually rindu Shah Alam ni bukan sebab rindu belajar ke apa, tapi rindu life kat sana yang free,, rindu nak ada katil sendiri, tempat sendiri yang tak akan ada sapa2 usik. If you know what i mean.  Ok baiklah, mcm semua tahu aku dari Melaka di fakulti yang sama, so bila sambung degree kami dapat terus ke part 3 degree. Jadi untuk first semester di Shah Alam, aku dapat duduk dalam kolej Melati. Antara Kolej yang besar kat sana.. cehhhhhh!!!!  Jangan tanya aku kat Shah Alam tu ada berapa kolej eh!! aku tak tahu,, yang aku tahu melati, mawar, seroja ha.. ok tu je yg aku ingat.  Yang bestnya melati ni boleh duduk 2 ora

Bride To Be- Resign #menjelangjanuari

Soo yeah Memang betul, right after aku dapat je kad kahwin, aku terus resign. hahahah buttt sebelum tuuuuuuu Lepas je aku complete degree, aku terus apply kerja kebetulan time tu memang Mydin tengah cari social media admin. yes babe,, Mydin HQ. by the way, this is the first time publicly aku share pasal working experience aku.  Ok sambung... So aku apply lah sebab sebelum aku sambung degree kan aku ada kerja kejap kat area Puchong kot tak salah as copywrite. And job scope lebih kurunag yang macam Mydin nak cari. Aku pun try, ingat lagi masa aku p Interview tu betul-betul lepas submit Academic Writing degree. MAsa dia cerita pasal job scope kat Mydin terus aku jatuh cinta sebab aku happy kerja yang related dengan media dan news paper. Kat Mydin, social media admin under Marketing and Communication department (marcomm) and aku under unit news and media kalau tak silap. So di singkat kan cerita, aku start kerja rasanya dalam bulan August 2015 (sorry tak ingat tarikh) So far me