Skip to main content

One Month Old

Assalamualikum

So mcm mana dalam bulan Ramadhan ni? Dah juzuk ke berapa kita? Terawikh ada yg tinggal tak? Tak apa, tingkatkan pelahan2. InsyaAllah, nanti kita kongsi pasal bulan ramadhan ya.

Untuk entry kali ni aku nak cerita pasal anak buah aky yg sorang ni. Aku ada 7 org anak buah. Yang sulung dah tingkatan 5. Yang bongsu buat setakat ni baru umur sebulan. Wah... rasa dah tua pulak bila tetiba cerita pasal anak ni. Well walaupun bukan anak sendiri, tapi Allah bagi nikmat untuk aku rasa ada anak seawal usia aku 5 tahun tau. Bangga kejap!

Faiz, anak buah aku yang bongsu, anak kakak, adik kepada Firdaus dan Ain. Jarak antara Ain dan Faiz 15 tahun. Sebelum ni anak abang si Furqan tu lah yang bongsu. Bongsu tak bongsu lah,, dah 5 tahun umur dia.

So mmg happy lah bila dapa si Faiz ni. Entry kali ni tercetus bila Ain ckp dgn aku masa aku drive dari Kulim ke Penang dulu. Masa ni umur Faiz baru 15 hari. "Maksu nanti maksu tulis lah status kat Facebook lagi tau pasai Faiz"

Kebetuan masa tu aku sibuk, jadi aku dh janji dengan Ain yang aku akan tulis kat blog, so aku amik semperna umur Faiz 1 bulan untuk aku tulis kat blog ni. dengan harapan nanti bila dia dah cukup besar untuk faham erti sayang,, dia akan baca blog aku ni.


Dear Muhammad Faiz

Satu hari, masa Maksu teman ibu kat hospital, di wad kecemasan sebab abah sakit, ibu bagi tau maksu yang ibu tak period lagi. Masa tu maksu suruh iu check, tapi ibu cakap "Tak, kakak tak mengandung, mi kalau kita mengandung, kita boleh tau, rasa dia lain"

Maksu terdiam, sebab maksu tak pernah rasa mcm mana mengandung, dan maksu tak boleh cakap apa2. Tapi maksu ingat, maksu ckp kat ibu "Kak, check ja lah, mana tau rezeki"

lepastu, ibu ckp ibu akan check bila semua dah selesai. Masa tu, abah tgh sakit, banyak kali abah masuk hospital, sebab ada problem dengan jantung abah. Jadi maksu tak mau paksa ibu sangat, takut nanti ibu stress.

Sampai lah satu hari ni, Tok call maksu bagi tau yang ibu masu hospital sebab turun darah. Masa tu maksu ingat yang ibu dah miscarriage, sebab ibu turun darah banyak sangat. But then Alhamdulilah, you still there, strongly breathing.

Tapi, masih tak boleh nak focus pada ibu bila abah masih belum sihat sepenuhnya. Maksu ingat, masa Faiz 5 bulan dalam perut ibu, abah masuk hospital sebab masaalah jantung dia tu, kakak ain pun masuk hospital sebab salah makan di hospital yang sama, so ibu dengan abang fidaus terkejar2 sana sini nak tgk abah dengan kakak ain.

Bila abah dah ok sikit, abah dah mula kuat sikit, Abang firdaus pulak accident, sampai patah hidung. Masuk hospital lagi, operation and so on. Ibu lah yang temankan abg firdaus, ye,, sekali lah dengan Faiz. hehe

Sampai ibu doa supaya Faiz nanti dah besar kena jadi Doctor sebab selelu sangat masuk hospital. is ok boy, faiz boleh pilih apa saja yang faiz nak dalam hidup ni. Asalkan yang halal, dan baik2.

Maksu tak ada banyak masa dengan ibu masa ibu mengandung, sebab maksu belajar kat Shah Alam, but Faiz kena tahu one thing, first time maksu rasa Faiz tendang dalam perut ibu, maksu sebak.

Sebab masa tu, maksu rasa the connection between me and you. And that is the only way for you to communicate dengan kami semua. Indah sungguh masa tu,,

Maksu dan Mami Ina, both of us, bila tau ibu mengandung, kami memang nak baby boy. Ta tau lah pasal apa, tapi memang nak baby boy, bukan baby girl. So bila ibu bersalin, masa tu maksu kat Shah Alam, bila mami ina bagi tahu baby boy, maksu happy..

Tapi happy kejap je,, then i have to continue my assignment. Hahaha...

7 orang anak buah yang maksu ada, sayang!.. kalau nak ikutkan, memang tak sama sayangnya, kalau dengan yang besar2 tu, cara sayang dia lain, yang kecik pulak lain. Tapi remember this my young boy, i am trying very hard to be the person yang faiz akan rasa comfortable to share everything with me. including you love life nanti,..

yes i know,, Faiz masih terlalu muda untuk fikir semua ni, hah,,, bersunat pun belum, tapi, remember that i will always be with you.

Maksu doakan supaya manja maksu akan sentiasa jadi yang berjaya. Faiz kena ingat, sampai ke hari maksu tulis blog ni, Faiz adalah anak yang menyenang kan, Kalau Faiz tido sekali pun boleh buat maksu senyum.

what i can say is,, Faiz istimewa,, datang masa ibu dan abah diduga. Masaalah jantung abah tu, it was serious, tapi bila ibu mengandung, maksu nampak abah makin kuat, dah mula active balik like before, makan pun dah ada selera.

Maksu percaya, Allah titipkan Faiz dalam family sebagai pemanis untuk buat semua kembali tersenyum selepas diduga dan diuji. everyone was strong sebab Faiz. Semua happy sebab Faiz, yessss.. including tok!

Sentiasa jadi anak yang baik, soleh, dengar cakap, dan tak boleh nakal. Kalau nanti Faiz pelik sebab maksu panggil kakak ain "adik", maksu mintak maaf,, it has been 15 years calling her 'adik' so Faiz tak boleh jealous ya.. hee...

Now, maksu tengah cari one special word untuk panggi Faiz...lastly,, be good boy ya..
faiz day 1

faiz day 2









Gambar ni maksu amik, lepas maksu susukan Faiz, then Faiz terus tertido atas dada maksu... ha.. it was sooo sweet 




Comments

Popular posts from this blog

Bachelor Of Mass Communication (HONS.) Journalism, Minor in Public Relation

Assalamualikum semua Tersangat lah lama masa yg aku amik untuk update blog. Sibuk sebenranya, dari lepas raya sampai lah minggu ni. Entry yang lepas tu sebenranya dah lama aku draft, dah sebulan, baru ada masa untuk edit dan post kat public. Alhamdulilah, terima kasih Allah, dah cukup 2 minggu aku menjadi sebahagian dari keluarga besar UiTM buat sekali lagi dalam semester 3 secara keseluruhan 6 semester. So far, aku agak teruja dgn environment kat sini. Actually ramai yg mintak aku utk buat entry baru tapi mmg x sempt sebenarnya dgn kengkangan masa yg sgt kuat. Ye mmg baru dua minggu masuk,, bukan ada apa sgt nak di buat. Lecture pun ada yg x masuk lagi. Tapi jadual kelas aku boleh dikatakan agak padat sebenarnya. Setiap hari ada 2 hingga 3 kelas. Mmg lemau tahap kambing. Hahaha. tapi untung sebab hari jumaat x de kalas dan hari khamis ada 1 kelas je disebelah pagi. So kalau nak balik Penang tu mmg untung lah jugak. Tapi sampai ke hari ini masih belum ada kesempatan utk balik Pen

Dari Melati Ke PKNS

Assalamualikum Selalu cerita tapi kalau x ada gambar pun tak best jugak kan? Tiba2 rajin pulak aku nak selak2 gambar lama utk share dengan korang semua.  Basically degree life aku yg sangat bosan dan tough. So untuk entry kali ni aku nak share gambar-gambar tempat tinggal aku yang sangat cantik.. errrr!! Rindu Shah Alam sampai aku buat entry khas, actually rindu Shah Alam ni bukan sebab rindu belajar ke apa, tapi rindu life kat sana yang free,, rindu nak ada katil sendiri, tempat sendiri yang tak akan ada sapa2 usik. If you know what i mean.  Ok baiklah, mcm semua tahu aku dari Melaka di fakulti yang sama, so bila sambung degree kami dapat terus ke part 3 degree. Jadi untuk first semester di Shah Alam, aku dapat duduk dalam kolej Melati. Antara Kolej yang besar kat sana.. cehhhhhh!!!!  Jangan tanya aku kat Shah Alam tu ada berapa kolej eh!! aku tak tahu,, yang aku tahu melati, mawar, seroja ha.. ok tu je yg aku ingat.  Yang bestnya melati ni boleh duduk 2 ora

Bride To Be- Resign #menjelangjanuari

Soo yeah Memang betul, right after aku dapat je kad kahwin, aku terus resign. hahahah buttt sebelum tuuuuuuu Lepas je aku complete degree, aku terus apply kerja kebetulan time tu memang Mydin tengah cari social media admin. yes babe,, Mydin HQ. by the way, this is the first time publicly aku share pasal working experience aku.  Ok sambung... So aku apply lah sebab sebelum aku sambung degree kan aku ada kerja kejap kat area Puchong kot tak salah as copywrite. And job scope lebih kurunag yang macam Mydin nak cari. Aku pun try, ingat lagi masa aku p Interview tu betul-betul lepas submit Academic Writing degree. MAsa dia cerita pasal job scope kat Mydin terus aku jatuh cinta sebab aku happy kerja yang related dengan media dan news paper. Kat Mydin, social media admin under Marketing and Communication department (marcomm) and aku under unit news and media kalau tak silap. So di singkat kan cerita, aku start kerja rasanya dalam bulan August 2015 (sorry tak ingat tarikh) So far me