Skip to main content

Bride To Be - Tunangan Orang

Assalamualikum

Lama sungguh tak update.. Sibuk sungguh! Actually mmg dah lama nak share perasaan jadi tunang org ni.. Tapi selalu x de masa yg sesuai. Tu yg drag sampai cerita bersawang.. Sebab banyak benda yg aku perlu selesaikan lately ni.. Makin dekat dgn tarikh.. Makin banyak yg perlu disegerakan.. Setiap hari ada saja to do list yg menanti.. Kadang sampai tak tercapai dek tangan utik selesaikan satu per satu. 

By the way... Aku rasa entry kali ni useful untuk semua yg bakal bertunang.. Atau pun pgg status tunangan org. Kita selalu dgr even aku sendiri masa nak tunang dulu.. Org akan nasihat mcm2. Antarnya diaorg akan ckp yg tempoh darah manis ni banyak dugaan.. Kena selalu sabar dan sebagainya. 

Aku mcm tak percaya.. Bagi aku tempoh bertunang ni sama saja mcm masa berkawan dulu.. Mana lah tahu.. Jadi lebih pilih utk diam dan amalkan konsep wait and see.. Biar aku sendiri yg alami situasi darah manis.. Baru aku faham cabaran dia besar mana... Betul?

Bila dah 4 bulan lebih jadi tunang org..baru aku rasa dugaan dia mcm mana..kena kuat, hati kena kental..kalau tak mahunya hari-hari kami bergaduh. Kadang-kadang benda kecik saja..tapi mmg boleh buat gaduh. Sebab tu org kata darah manis ni kena banyak sabar. 

Time ni lah Si dia mula jauh.. Sampai berhari2 tak call atau text. Nak kata busy,, rasanya tak..tak tahu kenapa..tengelam timbul. Sebagai contoh, hari ni langsung tak call aku. Text apatah lagi. Padahal kalau nak bandingkan dia yg dulu.. Sibuk mcm mana pun dlm satu hari mesti dia akan call aku..paling kurang pun kami akan on the phone utk 10 minit. 

Kalau ajak bincang pasal majlis lagi lah..mula lah dia nak main phone,,tgk vidoe kelakar,, lebih pentingkan conversation dlm group whatsaap,, atau sibuk reply whatsaap student dia. Yg aku ni..dibiar mcm tu saja.. Ckp dgn cicak 😓. Dan utk selamatkan diri dia..dia akan suruh aku bincang dgn adik perempuan dia atau dgn mak dia sendiri. Alasan dia.. "Saya x faham lah semua ni.. Awak buat je lah.. Bg tahu berapa..nanti saya bank in kat acc awak" 

Satu lagi dugaan yg aku nampak..secara tiba2 dia ada hobi 😱😱😱. Mula2 aku rasa its good for him.. Tapi hobi ride mountain bike ni nampaknya lebih penting dari call atau text aku. Aku bukan sejenis manusia yg nak dia forever dgn aku sampai tak boleh buat apa2... But i just don't like when i called him.. Tapi dia x jawab. 

Sebab aku cuma akan call dia bila aku ada hal yg sgt penting.. Like really important and urgent. Nanti dia akan bagi alasan yg dia masuk hutan..takde line. Tu baru cerita pasal aktiviti dia lepas habis kerja. Aku belum masuk topik aktiviti setiap hujung minggu. Dia masuk kayak.. Yes!!!! Terkejut kan?. 

Entah lah utk org lain..tapi aku skrg ada di frasa yg sgt genting..dimana semuanya aku perlu selesaikan.. So bila keadaan yg maybe remeh temeh ni buat aku rasa giveup kadang2. Aku sampai rasa yg dia Interested dgn our wedding. 

Memang lah wedding ceremony tu x penting.. Yg penting alam perkahwinan tu. Lepas tu xpayah buat kad kahwin? Tak payah upah baju? Tak payah pegi fitting? Tak payah buat all the prosedure? Kena jugak kan? Perlu komunikasi jugak kan? Thats the thing wei! 

Boleh bayang tak? Kalau nak ajak berbincang pasal kahwin ni pun dah mcm alasan dan masaalah yg timbul...nanti dah kahwin mcm mana? Haaa sekali lagi Takut kan?

Itu lah few things yg aku realize perubahan drastik dia. Tak tahu lah pulak kalau dia jugak ada perasan mana2 yg berubah dlm diri aku. Nanti kita mintak dia list kan.. Tu pun kalau dia nak lah kan.. 

Aku jadi terigt beberapa pesanan yg org nasihatkan aku bila tahu aku dah bertunang.. Mungkin berguna utk korang semua. 
1. Sabar. 
2. Jangan selalu jumpa. Kalau sebelum tunang kerap keluar sekali..lepas tunang kurangkan.. 
3. Jaga pergaulan. Mmg lah kena jaga walau tak tunang tapi tunang bukan tiket utk segalanya (u know what i mean)
4. Matang dlm selesaikan masalah. Jgn terlalu cepat melatah!
5. Jgn terlalu expose yg kita dah tunang. Well masa couple pun..tak perlu bgtahu satu dunia. Mcm aku dan Aizat..officemate kami kebanyakannya tak tahu pun status sebenar kami. 

Cuma igt satu benda.. Kita bijak merancang.. Tapi Allah jugak yg akan tentukan. Apa2 pun banyak berdoa.. Jaga hubungan dgn Allah. Minta Allah selamatkan dan permudahkan segalanya. Benda kecik2 ni sabar saja. Anggap ini dugaan dan bukan beban. Pastikan yg korang ada komunikasi yg sgt baik dgn tunang. Jadi transparent dgn dia.. Maksudnya kat sini.. Luahkan segalanya pd dia.. Biar dia tahu apa yg kita rasa jgn pendam. Ajar diri tu utk kongsi semua dgn dia.. 

Tempoh bertunang ni kan persediaan utk ke alam rumah tangga.. Persediaan dari segi yg mcm ni saja ya.. Bukan yg lain. Sebab perkara yg haram akan tetap haram sehingga selesai ijab dan kabul. 

Mcm aku ckp tadi..kalau ada yg gaduh2 tu, sebelah pihak kenalah bertolak ansur..turunkan ego masing2. Sebab bagi aku mudah saja. Allah bagi ujian masa tempoh bertunang ni utk kita biasakan diri bila masuk gerbang perkahwinan. 

Sebab kan org selalu ckp gerbang perkahwinan ni bukan semuanya indah..ada jugak duka dan sukarnya kat situ. So maybe Allah nak kita terbiasa dgn keadaan mcm ni.. So that bila dah lepas ijab kabul..persediaan dari segi mental kita dah cukup. Tu pendapat aku lah! 

Tempoh bertunang ni jugak kdg2 kita tgk ada saja pasangan yg putus tgh jalan. Bercinta bg nak rak..sampai bertunang.. Lagi few months nak majlis..dpt tahu tunang ada org lain lah, putus sbb x sedia lah.. Mcm2. Tu lahhhh yg aku takuttt sgt..harap2 x de lah yg mcm ni.. 

But what ever it is.. Bg aku kalau putus tunang anggap saja x de rezeki..dan percaya yg Allah sdg rencanakan sesuatu yg lebih baik utk kita. InsyaAllah..mudah-mudahan. 

Your Truly Bride to Be
XOXO



Comments

Popular posts from this blog

Bachelor Of Mass Communication (HONS.) Journalism, Minor in Public Relation

Assalamualikum semua Tersangat lah lama masa yg aku amik untuk update blog. Sibuk sebenranya, dari lepas raya sampai lah minggu ni. Entry yang lepas tu sebenranya dah lama aku draft, dah sebulan, baru ada masa untuk edit dan post kat public. Alhamdulilah, terima kasih Allah, dah cukup 2 minggu aku menjadi sebahagian dari keluarga besar UiTM buat sekali lagi dalam semester 3 secara keseluruhan 6 semester. So far, aku agak teruja dgn environment kat sini. Actually ramai yg mintak aku utk buat entry baru tapi mmg x sempt sebenarnya dgn kengkangan masa yg sgt kuat. Ye mmg baru dua minggu masuk,, bukan ada apa sgt nak di buat. Lecture pun ada yg x masuk lagi. Tapi jadual kelas aku boleh dikatakan agak padat sebenarnya. Setiap hari ada 2 hingga 3 kelas. Mmg lemau tahap kambing. Hahaha. tapi untung sebab hari jumaat x de kalas dan hari khamis ada 1 kelas je disebelah pagi. So kalau nak balik Penang tu mmg untung lah jugak. Tapi sampai ke hari ini masih belum ada kesempatan utk balik Pen

Dari Melati Ke PKNS

Assalamualikum Selalu cerita tapi kalau x ada gambar pun tak best jugak kan? Tiba2 rajin pulak aku nak selak2 gambar lama utk share dengan korang semua.  Basically degree life aku yg sangat bosan dan tough. So untuk entry kali ni aku nak share gambar-gambar tempat tinggal aku yang sangat cantik.. errrr!! Rindu Shah Alam sampai aku buat entry khas, actually rindu Shah Alam ni bukan sebab rindu belajar ke apa, tapi rindu life kat sana yang free,, rindu nak ada katil sendiri, tempat sendiri yang tak akan ada sapa2 usik. If you know what i mean.  Ok baiklah, mcm semua tahu aku dari Melaka di fakulti yang sama, so bila sambung degree kami dapat terus ke part 3 degree. Jadi untuk first semester di Shah Alam, aku dapat duduk dalam kolej Melati. Antara Kolej yang besar kat sana.. cehhhhhh!!!!  Jangan tanya aku kat Shah Alam tu ada berapa kolej eh!! aku tak tahu,, yang aku tahu melati, mawar, seroja ha.. ok tu je yg aku ingat.  Yang bestnya melati ni boleh duduk 2 ora

Bride To Be- Resign #menjelangjanuari

Soo yeah Memang betul, right after aku dapat je kad kahwin, aku terus resign. hahahah buttt sebelum tuuuuuuu Lepas je aku complete degree, aku terus apply kerja kebetulan time tu memang Mydin tengah cari social media admin. yes babe,, Mydin HQ. by the way, this is the first time publicly aku share pasal working experience aku.  Ok sambung... So aku apply lah sebab sebelum aku sambung degree kan aku ada kerja kejap kat area Puchong kot tak salah as copywrite. And job scope lebih kurunag yang macam Mydin nak cari. Aku pun try, ingat lagi masa aku p Interview tu betul-betul lepas submit Academic Writing degree. MAsa dia cerita pasal job scope kat Mydin terus aku jatuh cinta sebab aku happy kerja yang related dengan media dan news paper. Kat Mydin, social media admin under Marketing and Communication department (marcomm) and aku under unit news and media kalau tak silap. So di singkat kan cerita, aku start kerja rasanya dalam bulan August 2015 (sorry tak ingat tarikh) So far me