Skip to main content

Trip to Kelantan,,,


Assalamualikum!!... wahhh,, hari tu aku ke Thailand, kali ni ke Kelantan pulak,, berjalan sakan.. well ikot ja dah mak nak pegi.. follow ja lah,, 

Aku p Kelantan 24 hrbln 12 (isnin) tido satu malam ja,, sebab kat sana banjir kan, so takot tersangkut dlm banjir ja, Pegi Kota Bahru.. so cheek this out...



Pagi sesubuh embun pagi dah bertolak,, rasanya dalam pukul 5 pagi kot,, singgah breakfast kat Restoran Makbul kat Seberang Jaya, then terus masuk highway.. 


OTW ke Kelantan tu aku tak banyak amik gambar, lepas je solat subuh kat Petronas Lunas aku terus tido kat belakang... 


Sebab aku ni jenis rimas travel lama2,, bantai sekali tido dari pukul 6.30 pagi sampai 10 pagi.. Celik2 mata dah jat Jeli.. hehe.. tgk tu aku dah mmg get ready bawak bantal dan blanket tau!! 


Ni dah kat Ketereh dah ni,, Kak ina dah penat driving dari Penang sampai Kelantan, rasanya dalam pukul 1.30 kot masa ni, tak bawak laju sgt sebab biasa lah, jalan ke Kelantan yang 'agak' plus hujan tak henti..



Tgh cari Hotel yg kami dah booked Crystal Lodge Kota Bahru, Murah lah jugak,, satu bilik katil queen RM126, dapat off sebab mak government servant jadi RM109 satu malam breakfast free. Tambah mattress untuk aku RM 40, sekali dgn breakfast.     



Checked in ja hotel kami terus cari kedai makan sebab mmg lapar tahap tenuk dah masa ni,, around 3 petang lah masa ni. Mulanya nak ke Yati Ayam Penyet, tapi cari punya cari tak jumpa2,, so stop je kat kedai tepi jalan utk makan.. 


Rupa2 nya,, Yati Ayam Penyet dekat sgt dgn kedai yg kami mkan tu,, so singgah lah kejap. Abang aku yg recomen kat restorant ni, dia kata ni kedai makan paling sedap kat Kelantan.. So kami try je lah... kat sebelah cashier dia ada letak banyak jenis dessert. Agak terliur jugak lah... hehe.. and yes kat luar tu masih hujan lebat,, so bertambanh lah lapar perut ni walaupun dah makan tadi...  


rasanya ni namanya akok, salah satu pencuci mulut di Kelantan, tak pasti pulak rasa mcm mana, mak kata lebih kurang mcm bengkakng Gandum jee


ni tak tahu apa benda,, mcm macaroni bakar pun ada,, tak try punn



Bubur jagung dgn Caramel 


Ni pun tak tahu apa benda,, nak tanya org pun mcm segan je and plus aku bukan paham sgt apa diaorg ckp.. so diam je.. amik gambar kat kedai ni pun,, org dah tgk lain mcm je,, tak kan nak tanya lebih2 pulak....huhu


Dia ada jual ayam penyet, Daging bakar, Nasi kerabu,, and lauk2 lain..kita terus duduk kat meja,, nanti perkerja dia akan dgt amik oder..


untuk first day ni,, kami try ayam penyet dia dulu,, alamak lupa nak tya mak aku berapa harga ayam ni,, heheh.. but rasa dia ok lah,, sos tu rasa mcm ada cheese, manis,, kena makan sikit2 baru ok,, kalau tak mcm muak jugak lah 



tada,, breakfast kat hotel for second day.. First day kami tak pegi mana2 sebab hujan satu hari so lepak kat hotel je,, lepas tu petang ada lah g jalan kat pasar siti khadijah,, tapi dah tutup,, so terus g makan kat area situ,, lepas tu terus balik sebab hujan.. dah rugi satu hari punya vacation kan.. nak buat mcm mana,, kuasa Allah.. 



For main course ada Mee goreng, Bihun goreng, nasi dagang, Bubur dan Sup..  



Ni untuk pencuci mulut,, Bengkang roti, sedap sgt,, Secara keseluruhan breakfast kat hotel ni ok jugak lah makanan dia,, kiranya boleh lah tekak aku nak terima... 


ni lah kemuncaknya,, Alhamdulilah,, second day tak hujan,, so kami terus ke Pasar Siti Khadijah. Fuhhh,, agak pening jugak lah,, tapi nasib baik org tak ramai,, so boleh lah shopping dgn aman dan damai... hehehehe


Rasanya kat sini semua ada kot,, just name it! 



Mak dgn Kak Ina dah rambang mata dah.. aku cuma snap photo je.. hehe



Urusan jual beli agak susah sikit kot utk Mak, dan Kak Ina,, sebab org kat sini ckp cepat sgt, so agak susah nak faham,, kebetulan aku banyak kawan org Kelantan,, so boleh lah faham sikit2.. hehe... Tapi aku tak ckp pun Kelantan takot salah buat malu je,, so ckp mcm biasa je.. 



Mcm biasa,, pegi lah mana pun,, mak tetap akan sibuk jugak,, tgk tu,, sampai kat kelantan pun dok text org sana sini jugak.. 


Mak dah risau dgn duit yang semakin kurang dalam jangka masa 1 jam lebih je... hehe.. sorry mak... Tgk mak dok pegang duit yg kian menipis... hahaha


Kak ina pulak yg mcm over exited.. kalau boleh nak ja dia bawak balik pasar ni letak depan rumah agaknaya....


Tujuan utama aku datang Kelantan, nak beli serunding,, tapi yg aku rasa ni tak sedap,, so tak beli lahh,, last2 terus lupa,, sampai Penang baru teringat... huh,, dah tak guna lagi dahhh

Tgh buat food testing ni



Sibuk betul pilh kain batik.. hehe.. 


Boleh tahan lah shopping tu.. tapi tak lah sampai gila lagi.... (nasib baik iman di dada ni kuat,, kalau takkkkk... habissss lahhhh)

Beli buah delima utk Family...

For second day pun kami makan kat Yati Ayam Penyet.. memang sedap! sampai tambah kottt. Untuk Lunch kita org semua sekali rasanya dalam RM50, bagi aku worth it lah sebab rasanya agak menarik. 

kali ni mintak dia asingkan ayam dgn sos tu.. baru balance rasanya...



Badak Berendam... Ni kak ina punya request, So alhamdulilah,, dapat lah dia makan badak2 ni. Kat penang tak tau lah ada ke tak badak2 ni.. rasanya tak kot,, mana lah badak2 ni larat nak berjalan dari Kelantan ke Penang, jauhhhh tuuuuu...  



Kepuasan terserlah dari raut wajah dia... dah kenyang tu,, tapi dia sumbat jugak badak2 tu dalam perut,, boleh tahan jugak tangki kakak aku sorang ni... 



My turn utk rasa... rasa pedas2 serai tu campur manis2 gula,, tambah pulak lemak santan dah bau daun pandan yg wangi... Honestly aku agakkkkkk kurreeeeennngggg sikit lah dgn badak2 ni... hehehe...


try je lahh,, for next time tak payah dah kottt.. hahahaha



so ni details utk yati Ayam Penyet... rasanaya kat  goggle pun boleh jumpa... 


dan cawangan dia.. yang agak2 teringin tu boleh lah try.. dari 5 bintang,, aku bagi yati ayam penyet 4 1/2 bintang ok (wahhh dah mcm food journalist pulak aku ni siap bagi rate lagi).. hahaha



Otw back baru mak beli keropok semua.. agak banyak jugak lahhh.. tapi semua bagi org,, sikit je utk kami.. Dulu aku tak suka sgt keropok leko ni,, tapi sedap lah kali ni punya... kena makan panas2 baru masuukkkk


bab2 beli keropok ni, kami serah kat mak ja,, kami tunggu kat dalam kereta saja.. hahaha.... padan muka makkk...




Kelantan dah banjir,, ni otw back,, dah tak igt kat mana,, Pasir mas ke mana tah... 


Secara keseluruhannya, bagi aku Kelantan ok lah,, cuma tak sempat nak pegi banayk tempat so tak adil lah nak bagi review lebih kan... kalau setakat Pasar Siti Khadijah tu... area tu agak kotor sikit maybe sebab hujan kan so becak sana sini.. Geli lah jugakk,, Kalau pasal communication tu agak terbatas sebab seriously mmg tak faham sgt apa yg diaorg ckp,, kena dengar betul2 baru faham,, rasanya sebelum g Kelantan tu kena ada basic bahasa dia dulu kot.. 

Masaalah besar yg kami hadapi adalah jalan dari Penang nak ke sana. Sgt teruk.. Aku sgt berharap kerajaan buat sesuatu utk lebuh raya tu, tak kan lah sebab tak ada tol, lebuh raya tu kena berlubang sana sini?? Do something lah,, Kelantan adalah sebuah negeri yang indah dan cantik so jgnlah disebabkan keadaan lebuhraya tu, buat Kelantan nampak buruk seburuknya.. Aku percaya kalau ada sedikit usaha buat kelantan, naik taraf sana sini, betulkan mana2 patut,, Kelantan mampu menjana ekonomi pelancongan utk Malaysia. Yelah, barang2 murah, makan pun ok.. so why not betulkan jalan dan bersihkan persekitaran tu.. boleh yeeeee.. 

Btw, terima kasih buat warga Kelantan yang dah lengkapkan calender 2012 aku,, it was a great holiday with family.... Alhamdulilah,, kami selamat pergi dan selamat sampai dah tak tersangkut dalam BANJIRRR... 


Comments

Popular posts from this blog

Bachelor Of Mass Communication (HONS.) Journalism, Minor in Public Relation

Assalamualikum semua Tersangat lah lama masa yg aku amik untuk update blog. Sibuk sebenranya, dari lepas raya sampai lah minggu ni. Entry yang lepas tu sebenranya dah lama aku draft, dah sebulan, baru ada masa untuk edit dan post kat public. Alhamdulilah, terima kasih Allah, dah cukup 2 minggu aku menjadi sebahagian dari keluarga besar UiTM buat sekali lagi dalam semester 3 secara keseluruhan 6 semester. So far, aku agak teruja dgn environment kat sini. Actually ramai yg mintak aku utk buat entry baru tapi mmg x sempt sebenarnya dgn kengkangan masa yg sgt kuat. Ye mmg baru dua minggu masuk,, bukan ada apa sgt nak di buat. Lecture pun ada yg x masuk lagi. Tapi jadual kelas aku boleh dikatakan agak padat sebenarnya. Setiap hari ada 2 hingga 3 kelas. Mmg lemau tahap kambing. Hahaha. tapi untung sebab hari jumaat x de kalas dan hari khamis ada 1 kelas je disebelah pagi. So kalau nak balik Penang tu mmg untung lah jugak. Tapi sampai ke hari ini masih belum ada kesempatan utk balik Pen

Dari Melati Ke PKNS

Assalamualikum Selalu cerita tapi kalau x ada gambar pun tak best jugak kan? Tiba2 rajin pulak aku nak selak2 gambar lama utk share dengan korang semua.  Basically degree life aku yg sangat bosan dan tough. So untuk entry kali ni aku nak share gambar-gambar tempat tinggal aku yang sangat cantik.. errrr!! Rindu Shah Alam sampai aku buat entry khas, actually rindu Shah Alam ni bukan sebab rindu belajar ke apa, tapi rindu life kat sana yang free,, rindu nak ada katil sendiri, tempat sendiri yang tak akan ada sapa2 usik. If you know what i mean.  Ok baiklah, mcm semua tahu aku dari Melaka di fakulti yang sama, so bila sambung degree kami dapat terus ke part 3 degree. Jadi untuk first semester di Shah Alam, aku dapat duduk dalam kolej Melati. Antara Kolej yang besar kat sana.. cehhhhhh!!!!  Jangan tanya aku kat Shah Alam tu ada berapa kolej eh!! aku tak tahu,, yang aku tahu melati, mawar, seroja ha.. ok tu je yg aku ingat.  Yang bestnya melati ni boleh duduk 2 ora

Bride To Be- Resign #menjelangjanuari

Soo yeah Memang betul, right after aku dapat je kad kahwin, aku terus resign. hahahah buttt sebelum tuuuuuuu Lepas je aku complete degree, aku terus apply kerja kebetulan time tu memang Mydin tengah cari social media admin. yes babe,, Mydin HQ. by the way, this is the first time publicly aku share pasal working experience aku.  Ok sambung... So aku apply lah sebab sebelum aku sambung degree kan aku ada kerja kejap kat area Puchong kot tak salah as copywrite. And job scope lebih kurunag yang macam Mydin nak cari. Aku pun try, ingat lagi masa aku p Interview tu betul-betul lepas submit Academic Writing degree. MAsa dia cerita pasal job scope kat Mydin terus aku jatuh cinta sebab aku happy kerja yang related dengan media dan news paper. Kat Mydin, social media admin under Marketing and Communication department (marcomm) and aku under unit news and media kalau tak silap. So di singkat kan cerita, aku start kerja rasanya dalam bulan August 2015 (sorry tak ingat tarikh) So far me