Skip to main content

Bride To Be - Say Yes To The Dress (part 1) #menjelangjanuari

Assalamualaikum,

Ya allah dah setahun hutang dengan korang untuk update blog pasal wedding, so sorry to many things happend to me lepas nikah ni. Banyak sangat benda yang pop out back to back that nee my 100% attention on it. So inyaAllah will share everything here ok!

So sebelum apa-apa, kira recall dulu ya, aku tunang bulan Mei 2015, and Nikah Bulan January 2016 (almost a year dah). So basically our preparation start somewhere between September to October.

Tapi before tu kitaorg dah rangka concept majlis, and carik tailor baju, sebab kitaorg decide untuk buat baju tanak sewa, rasa mcm rugi and terbatas sebab mostly baju yg utk disewa x bekenan di hati dan sanubari.

Macam korang tahu lah, aku dah ada my very own dream wedding, dah tahu consept, dah tahu design baju dan sebagainya masa dari balajar kat Melaka lagi. so mmg senang just go and find someone yg boleh realisasikan impian saja.

Our first major preparation on 25/9/2015, kita orang beli baju untuk majlis bertandang sebelah Aizat dulu, colour tema mak Aizat yang tetapkan warna grey. So kedua family pun turun satu hari untuk buat fabric hunting!

Untuk sebelah Aizat, aku request nak pakai songket, nak buat dress yang sedondon dengan samping Aizat. Kita orang cari kain di Kamdar Alor Star.

Bayangan aku untuk baju bertanding ni aku nak dress yang songket di bahagian atas, and kain kosong as skirt. Cutting dress aku nak flowy so aku beli heavy chiffon yang match dengan songket sekali jugak dengan tudung. Untuk Aizat punya baju aku tak kisah sgt, asalkan dia selesa.

Untuk tailor baju bertandang family Aizat yang pilih, jadi aku turut saja asal memudahkan semua pihak.



ni lah butik tailor baju bertandang comel je warna pink, cantik kan? 


Aizat, masa ni tengah ukur baju. 

Cuba tenggolok jap!

Tadaa,, ini hasil baju Aizat. errrrmmm
Ini pulak baju aku. 





Final Fitting

Muka tu memang jelas sekali tak happy sebab aku tak nak kembang, aku nak flowy. arghhhh.. tapi nak buat mcm mana kan, tak kisah lah. lagi tambah geram bila tiba kain untuk buat tudung hilang,, songket tenggolok aizat hilang. Hilang sabar dibuatnya. tapi mcm malas nak pikir,, buat muka relax je. 

Untuk final fitting ni aku mintak dia kecikkan bahagian tangan and mintak dia bubuh zip. ehhh kejap, kenapa dress aku sooooooo plain? hahah.. because i have my own plan and dream on it! Memandangkan baju ni dah kebang sekembang alam, kebetulan jugak masa tu Ameera Zaini pengacara TV punya wedding, so aku tertarik dengan design baju dia. 

Kebetuan pulak sama songket and chiffon, cumanya dlm planning baju aku tu nak di tampal lace, so bila tgk gambar dress Ameera Zaini ni aku terus call tailor and suruh dia buat baju je, x payah tampal lace segala bagai. 







Oleh kerana itu, seketul Syamimi pun gigih lah p beli chunky beads kat GM Klang bersama bakal adik ipar. Yes chunky beads ni tersangatlah mahal, semua aku beli cukup2 RM200. Seminggu lepas nikah aku bertandang, so menghabiskan masa jahit chunky beads lah kat baju,, apa lagi. 

Kenapa jahit sendiri, sebab aku tak rasa tailour ni boleh kasi apa yang aku nak, and aku nak baju ni cepat siap. and the main reason ialah, nak jimat duit. haha.. jaht manik ni bukan payah pun, tapi harga upah subahanallah mahai. 




Memandangkan kain untuk buat tudung tiba2 hilang, aku malas nak pikir banyak, pinjam tudung kak ina yang warna kebetulan sama dengan baju aku, ni tgh cuba try test tudung. Tips ya utuk org yang jarang pakai shawl ni, nak shawl lawa terbentuk mcm ni, pilih kain havy chiffon. lagi berat kain tu lagi lawa dia bentuk, and lagi satu jahitan kena betul baru akan jadi lawa. p lah tanya tailour! 



Veil lawa ni aku mintak tailor aku yang buat kan, sebab nak match kan dengan chunky beads kat baju. Memang puas hati lah!, veil ni nama dia crown veil, tak payah pakai apa2 accessories dah sebab dah cantik banyak manik. Cumanya patut veil tu aku pakai material net kot, sebab bila pakai kain chiffon memang nampak lawa tapi dia dah cover almost keseluruhan songket aku kalau dari belakang. kan?  








Alhamdulilah, setelah bertungkus lumus ni lah hasilnya. So far puas hati. And rasa nak kahwin lagi sekali. Boleh dak?




Comments

Popular posts from this blog

Bachelor Of Mass Communication (HONS.) Journalism, Minor in Public Relation

Assalamualikum semua Tersangat lah lama masa yg aku amik untuk update blog. Sibuk sebenranya, dari lepas raya sampai lah minggu ni. Entry yang lepas tu sebenranya dah lama aku draft, dah sebulan, baru ada masa untuk edit dan post kat public. Alhamdulilah, terima kasih Allah, dah cukup 2 minggu aku menjadi sebahagian dari keluarga besar UiTM buat sekali lagi dalam semester 3 secara keseluruhan 6 semester. So far, aku agak teruja dgn environment kat sini. Actually ramai yg mintak aku utk buat entry baru tapi mmg x sempt sebenarnya dgn kengkangan masa yg sgt kuat. Ye mmg baru dua minggu masuk,, bukan ada apa sgt nak di buat. Lecture pun ada yg x masuk lagi. Tapi jadual kelas aku boleh dikatakan agak padat sebenarnya. Setiap hari ada 2 hingga 3 kelas. Mmg lemau tahap kambing. Hahaha. tapi untung sebab hari jumaat x de kalas dan hari khamis ada 1 kelas je disebelah pagi. So kalau nak balik Penang tu mmg untung lah jugak. Tapi sampai ke hari ini masih belum ada kesempatan utk balik Pen

Dari Melati Ke PKNS

Assalamualikum Selalu cerita tapi kalau x ada gambar pun tak best jugak kan? Tiba2 rajin pulak aku nak selak2 gambar lama utk share dengan korang semua.  Basically degree life aku yg sangat bosan dan tough. So untuk entry kali ni aku nak share gambar-gambar tempat tinggal aku yang sangat cantik.. errrr!! Rindu Shah Alam sampai aku buat entry khas, actually rindu Shah Alam ni bukan sebab rindu belajar ke apa, tapi rindu life kat sana yang free,, rindu nak ada katil sendiri, tempat sendiri yang tak akan ada sapa2 usik. If you know what i mean.  Ok baiklah, mcm semua tahu aku dari Melaka di fakulti yang sama, so bila sambung degree kami dapat terus ke part 3 degree. Jadi untuk first semester di Shah Alam, aku dapat duduk dalam kolej Melati. Antara Kolej yang besar kat sana.. cehhhhhh!!!!  Jangan tanya aku kat Shah Alam tu ada berapa kolej eh!! aku tak tahu,, yang aku tahu melati, mawar, seroja ha.. ok tu je yg aku ingat.  Yang bestnya melati ni boleh duduk 2 ora

Bride To Be- Resign #menjelangjanuari

Soo yeah Memang betul, right after aku dapat je kad kahwin, aku terus resign. hahahah buttt sebelum tuuuuuuu Lepas je aku complete degree, aku terus apply kerja kebetulan time tu memang Mydin tengah cari social media admin. yes babe,, Mydin HQ. by the way, this is the first time publicly aku share pasal working experience aku.  Ok sambung... So aku apply lah sebab sebelum aku sambung degree kan aku ada kerja kejap kat area Puchong kot tak salah as copywrite. And job scope lebih kurunag yang macam Mydin nak cari. Aku pun try, ingat lagi masa aku p Interview tu betul-betul lepas submit Academic Writing degree. MAsa dia cerita pasal job scope kat Mydin terus aku jatuh cinta sebab aku happy kerja yang related dengan media dan news paper. Kat Mydin, social media admin under Marketing and Communication department (marcomm) and aku under unit news and media kalau tak silap. So di singkat kan cerita, aku start kerja rasanya dalam bulan August 2015 (sorry tak ingat tarikh) So far me