Skip to main content

Mummy, the person i TRUST the most!

Hai semua!

"mak su, mummy kata kita org Islam haram pakai rantai kaki" Sara, 5 

Statement dari anak sedara aku ni yg buat aku nak tulis entry kali ni. Dia ckp mcm ni bila dia tgk kaki aku. Ya aku pakai rantai kaki yang TIDAK berloceng. Tapi bila dia ckp mcm tu, aku pelik,... aku pasti statement ni salah tapi aku tak boleh nak explain kat dia. Sebabnya, yg ckp kat dia tu adalah mummy dia.

Kita akan percaya apa sahaja yg parents kita ckp terutama utk budak seusia Sara, betul? in fact! sampai umur kita menigkat pun, kita akan percaya bulat2 apa yg parents kita ckp. Aku tak faham sapa yg salah dalam soal ni. The mother who provide incorrect information, or those kids who do not understand this kind of issue.

"Kalau ada wanita yang memakai gelang kaki tanpa ada loceng, ini tidak menjadi masalah dan perbuatan tersebut adalah harus, kerena ia tidak dapat menarik perhatian orang lain, tambah lagi gelang kakinya disembunyikan disebalik pakaiannya. Apa-apapun bergantung kepada niatnya, kalau ia pakai untuk menarik perhatian orang yang bukan mahram akan perhiasan yang dipakai olehnya, maka ia boleh mendatangkan dosa dan maksiat. Kadang-kadang setengah wanita mereka memakai atas sebab keinginan kekasih lelaki mereka atas alasan apabila mereka pakai akan lebih menarik dan cantik. Tidak menjadi masalah kalau perbuatan tersebut disebabkan suruhan suami." USTAZ NOR AMIN SAYANI BIN ZAINAL

Aku harap statement dari Ustaz ni can best explain statement Sara kat atas ye. Mesti semua org pelik kan, kenapa aku tak nak explain perkara yg betul pada Sara. Bukan tak nak, tapi tak sesuai, yang pertama, bila aku jelaskan pd dia, she might be cannot accept my explanation sebabnya her mother who explain it to her at the first place kan? Tak kan mak dia nak tipu dia??? So pastinya dia tak boleh terima. Aku sendiri tak mahu dia hilang kepercayaan pada mummy dia. Ini perkara yg sgt serious tau!  Lagi pun umur dia terlalu muda utk bincangkan isu2 rumit seperti ini. She might be confuse nanti. Harap2 dia akan faham dan dapat jawapan yg sebenar nanti..

Aku paling tak suka bila ada org ckp perkara yg bercanggah dgn apa yg mak aku ckp. Paling tak suka! so aku akan pastikan yg Sara tak akan rasa mcm tu, She too young kan!

Aku tak faham lah, kenapa parents tak boleh nak bagi information yang betul pada anak2. Perkara sangat penting. Sebab informal education dari parents, anak2 akan guna utk their junior. Get me? Awak akan ajar anak awak sama mcm mana awak di ajar oleh ibu dan ayah awak kan? Kalau information tu tak samai dgn betul, at the end of the day you cannot explain it to your kids. The thing will get worse if they keep on asking you seeking for more explanation.

So for parents, tolong jawab setiap soalan anak2 anda dgn jawapan yang kukuh, bersama huraian yg lengkap. Kalau tak tahu, sama2 cari jawaban dgn anak2, jgn pernah biar soalan tidak berjwb atau bg jwpn yg salah.  Parents to be, dan  bride to be, banayak2 buat research terutama sekali utk informal edu utk anak2 anda nanti. Pastikan kita akan jadi ibu bapa yang terbaik utk anak2 kita. Berikan yg terbaik utk mereka. Make sure you are their best Idol.

Aku mmg tak suka bila tgk ibu bapa yg abaikan anak2. Anak2 itu amanah yg Allah beri pada kita. Jgn pernah sia2 kan amanah tersebut. Susah nak jawab nanti dgn Pencipta.

Till we meet again ok..
with love.

Comments

Popular posts from this blog

Bachelor Of Mass Communication (HONS.) Journalism, Minor in Public Relation

Assalamualikum semua Tersangat lah lama masa yg aku amik untuk update blog. Sibuk sebenranya, dari lepas raya sampai lah minggu ni. Entry yang lepas tu sebenranya dah lama aku draft, dah sebulan, baru ada masa untuk edit dan post kat public. Alhamdulilah, terima kasih Allah, dah cukup 2 minggu aku menjadi sebahagian dari keluarga besar UiTM buat sekali lagi dalam semester 3 secara keseluruhan 6 semester. So far, aku agak teruja dgn environment kat sini. Actually ramai yg mintak aku utk buat entry baru tapi mmg x sempt sebenarnya dgn kengkangan masa yg sgt kuat. Ye mmg baru dua minggu masuk,, bukan ada apa sgt nak di buat. Lecture pun ada yg x masuk lagi. Tapi jadual kelas aku boleh dikatakan agak padat sebenarnya. Setiap hari ada 2 hingga 3 kelas. Mmg lemau tahap kambing. Hahaha. tapi untung sebab hari jumaat x de kalas dan hari khamis ada 1 kelas je disebelah pagi. So kalau nak balik Penang tu mmg untung lah jugak. Tapi sampai ke hari ini masih belum ada kesempatan utk balik Pen

Dari Melati Ke PKNS

Assalamualikum Selalu cerita tapi kalau x ada gambar pun tak best jugak kan? Tiba2 rajin pulak aku nak selak2 gambar lama utk share dengan korang semua.  Basically degree life aku yg sangat bosan dan tough. So untuk entry kali ni aku nak share gambar-gambar tempat tinggal aku yang sangat cantik.. errrr!! Rindu Shah Alam sampai aku buat entry khas, actually rindu Shah Alam ni bukan sebab rindu belajar ke apa, tapi rindu life kat sana yang free,, rindu nak ada katil sendiri, tempat sendiri yang tak akan ada sapa2 usik. If you know what i mean.  Ok baiklah, mcm semua tahu aku dari Melaka di fakulti yang sama, so bila sambung degree kami dapat terus ke part 3 degree. Jadi untuk first semester di Shah Alam, aku dapat duduk dalam kolej Melati. Antara Kolej yang besar kat sana.. cehhhhhh!!!!  Jangan tanya aku kat Shah Alam tu ada berapa kolej eh!! aku tak tahu,, yang aku tahu melati, mawar, seroja ha.. ok tu je yg aku ingat.  Yang bestnya melati ni boleh duduk 2 ora

Bride To Be- Resign #menjelangjanuari

Soo yeah Memang betul, right after aku dapat je kad kahwin, aku terus resign. hahahah buttt sebelum tuuuuuuu Lepas je aku complete degree, aku terus apply kerja kebetulan time tu memang Mydin tengah cari social media admin. yes babe,, Mydin HQ. by the way, this is the first time publicly aku share pasal working experience aku.  Ok sambung... So aku apply lah sebab sebelum aku sambung degree kan aku ada kerja kejap kat area Puchong kot tak salah as copywrite. And job scope lebih kurunag yang macam Mydin nak cari. Aku pun try, ingat lagi masa aku p Interview tu betul-betul lepas submit Academic Writing degree. MAsa dia cerita pasal job scope kat Mydin terus aku jatuh cinta sebab aku happy kerja yang related dengan media dan news paper. Kat Mydin, social media admin under Marketing and Communication department (marcomm) and aku under unit news and media kalau tak silap. So di singkat kan cerita, aku start kerja rasanya dalam bulan August 2015 (sorry tak ingat tarikh) So far me