Skip to main content

My VVIP

Dear Mak,

Maybe ramai yg ckp, setiap hari tu hari ibu, is ok, let them with their attitude of mind. I have my own view of it. Mungkin anak mak yg sorang ni tak terlalu berterus terang orangnya. Mungkin cara mi tunjuk syg tak sama dengan kak ina, kakak atau abg sekali pun. I have my own way of showing mak my love, and my attention towards mak.

Thousand miles away from you since 2010 is the most difficult moment in my life. Mi nampak kuat bila jauh, but did you realize, mi jarang call mak? Because I don't want you to feel my weakness. Mi tak mau mak tau pun apa-apa masaalah yang mi terpaksa lalui.  Kalau boleh sembunyi sedaya upaya air mata dari mak, sebab mi tau, kalau mi nangis, mak akan risau, mak akan bimbang. 

Mi bukan anak yang baik untuk mak. Nakal bukan perkataan yang sesuai untuk mi. Jahat, can be better explain what kind of daughter I am. 

Mi bukan anak yg sentiasa berjaya menangi hati mak mcm abg. Mi jugak bukan anak yang penyabar dan kuat, setabah kakak. Ini kan pulak selembut dan sesopan kak ina. Tapi mi tau, sedikit sebanyak, mi ada tempat istimewa di hati mak. 

Sebab mi sorang saja yg berani lawan mak, argue dengan mak, cakap kasaq2 dengan mak. Sebab mi bukan anak yg baik. Kalau kat rumah, tiap2 pagi mak akan marah mi sebab susah bangun solat subuh. Tiap2 hari mak akan call untuk make sure mi dah bangun tidoq. 

Anak mak yg 22 tahun ni masih bergantung hidup dia pada mak. Semuanya mak, itu mak, ini mak semua mak. Mi lupa mak dah 63 tahun, dah letih untuk layan kerenah mi yang kuat bercakap, gelak kuat2, makan mcm monster. But at least, you always act as my best friend whenever I need your advice. 

My one and only love consultant. My roommate as well as "teman sekatil". Mak, did you know how struggle I am bila tidoq sendiri kat sini. Mi rindu bau ketiak mak.. huaaa. sorry semua,, tapi serious,, bau ketiak mak wangi. Mak punya bau badan tu,, adoi.. buat tidoq lena!

Mungkin mi dan kak ina kekurangan sesuatu 14 tahun lepas. But when the time goes by, I know, why Allah destined you to be as single mother. Sebab mak kuat, tabah, berani, dan yakin dengan apa yang mak buat. I have nothing to ask for, I have both. I can see bapak in you. Mi dan kak ina, tak pernah lagi rasakan kekurangan itu sebagai satu kekurangan, malah bangga, sebab dibesarkan oleh mak. 

Kalau Kakak dapat ucap happy mothers day sambil peluk mak, kak ina dapat bg 6 kerat pantun (ye lah,, dia kan wakil sekolah untuk minggu pantun), just let me express my love, my thankful and grateful as you daughter, here, using this way. 

Mak, 

Terima Kasih sebab ajaq mi untuk tepati masa. Terima kasih sebab mak didik mimi untuk jadi morning person. "org yang murah rezeki, dia bangkit awai pagi". Mak ajaq mi untuk kemas tempat tidoq, letak bantal dan selimut betoi2. (walaupun kadang2 mi tak buat sebab bukan malas,, saja nak manja2 dengan mak) 

Terima kasih sebab mak ajaq mimi untuk cakap pelan2 (walaupun kadang2 terlajak, but you almost there mak,, keep on doing it) Terima kasih sebab masa kecik2 mak paksa mi gosok gigi. Haha.. tak lah jadi mcm anak2 abg dgn kakak yg malas gosok gigi. 

Terima kasih sebab mak sanggup habiskan duit RM 60 setiapkali mi fail ujian memandu. (4 times in total) Terima kasih jugak sebab mak paksa mi untuk drive, dulu mak sanggup berhenti kereta setiap kali masuk highway ke Kulim semata-mata nak ajaq mi drive, sampai mi cekap. Sampai la ni, alhamdulilah kita dah sampai ke Kelantan, 2 kali ke Cameron Highland, ulang alik Penang-Melaka, semua driving sendiri (walaupun kadang2 kak ina yg drive, tapi still mi bagi sokongan dan semangat masa dia drive) 

Terima kasih jugak sebab mak selalu marah mi bila mi basuh baju tak bubuh softlan, la ni baru mi tau bertapa lebutnya baju bila bubuh softlan selembut belaian ibu! 

Terima kasih sebab mak dah berjaya besaqkan mi, yang buruk2 pasai mi tu bukan salah mak, tu salah mi sebab mi keteqaq sangat.

Yang paling penting, terima kasih mak, sebab beri 70% kepercayaan untuk mi kat sini. Untuk mi berkawan dan pecaya yg mi tak buat benda pelik2 belakang mak (kadang2 buat jugak, hee). Tapi ok lah,, 70% tu cukuplah untuk anak yg naughty mcm mi ni, kalau bagi banyak2 payah pulak nanti. 

Sungguh, mi bersyukur jadi anak kepada mak. Walaupun mak cerewet (hehehe.. sorry mak), tapi tak pa, mak ajaq mi dengan kak ina untuk teliti dengan apa yang kami buat. 

Mi tak perlu mintak untuk mak doakan mi, sebab mi percaya mak tau nak doakan apa yg terbaik untuk mi. Kalaupun mi mintak mak doakan mi untuk cepat kawhin dengan Fahrin Ahmad, mugkin itu bukan yang terbaik untuk mi. You know better. 

Mi tak ada duit nak bagi mak, mi sendiri tak pasti masa depan mi mcm mana. Tapi apa yg mi boleh janjikan adalah, mi akan cuba jadi anak yang baik, solehah, tak tinggai solat, cakap lembut2, gelak pelan2 dan yg paling penting sentiasa doakan mak sampai akhir hayat mi. 

Mak sentiasa menjadi keutamaan untuk mi. Sayang mak, sangat2

Ampunkan semua dosa mi pada mak. Maafkan kak ina, kakak dan Abang. Mungkin ada masa kami terlalu sibuk dengan hal masing2 sampai lupa nak call mak tanya khabar. Tapi percaya lah mak, mak sentiasa dekat di hati kami empat beradik. 

Happy Mothers day mummy, i love you so much.. really love you! xoxo
 






Comments

Popular posts from this blog

Bachelor Of Mass Communication (HONS.) Journalism, Minor in Public Relation

Assalamualikum semua Tersangat lah lama masa yg aku amik untuk update blog. Sibuk sebenranya, dari lepas raya sampai lah minggu ni. Entry yang lepas tu sebenranya dah lama aku draft, dah sebulan, baru ada masa untuk edit dan post kat public. Alhamdulilah, terima kasih Allah, dah cukup 2 minggu aku menjadi sebahagian dari keluarga besar UiTM buat sekali lagi dalam semester 3 secara keseluruhan 6 semester. So far, aku agak teruja dgn environment kat sini. Actually ramai yg mintak aku utk buat entry baru tapi mmg x sempt sebenarnya dgn kengkangan masa yg sgt kuat. Ye mmg baru dua minggu masuk,, bukan ada apa sgt nak di buat. Lecture pun ada yg x masuk lagi. Tapi jadual kelas aku boleh dikatakan agak padat sebenarnya. Setiap hari ada 2 hingga 3 kelas. Mmg lemau tahap kambing. Hahaha. tapi untung sebab hari jumaat x de kalas dan hari khamis ada 1 kelas je disebelah pagi. So kalau nak balik Penang tu mmg untung lah jugak. Tapi sampai ke hari ini masih belum ada kesempatan utk balik Pen

Dari Melati Ke PKNS

Assalamualikum Selalu cerita tapi kalau x ada gambar pun tak best jugak kan? Tiba2 rajin pulak aku nak selak2 gambar lama utk share dengan korang semua.  Basically degree life aku yg sangat bosan dan tough. So untuk entry kali ni aku nak share gambar-gambar tempat tinggal aku yang sangat cantik.. errrr!! Rindu Shah Alam sampai aku buat entry khas, actually rindu Shah Alam ni bukan sebab rindu belajar ke apa, tapi rindu life kat sana yang free,, rindu nak ada katil sendiri, tempat sendiri yang tak akan ada sapa2 usik. If you know what i mean.  Ok baiklah, mcm semua tahu aku dari Melaka di fakulti yang sama, so bila sambung degree kami dapat terus ke part 3 degree. Jadi untuk first semester di Shah Alam, aku dapat duduk dalam kolej Melati. Antara Kolej yang besar kat sana.. cehhhhhh!!!!  Jangan tanya aku kat Shah Alam tu ada berapa kolej eh!! aku tak tahu,, yang aku tahu melati, mawar, seroja ha.. ok tu je yg aku ingat.  Yang bestnya melati ni boleh duduk 2 ora

Bride To Be- Resign #menjelangjanuari

Soo yeah Memang betul, right after aku dapat je kad kahwin, aku terus resign. hahahah buttt sebelum tuuuuuuu Lepas je aku complete degree, aku terus apply kerja kebetulan time tu memang Mydin tengah cari social media admin. yes babe,, Mydin HQ. by the way, this is the first time publicly aku share pasal working experience aku.  Ok sambung... So aku apply lah sebab sebelum aku sambung degree kan aku ada kerja kejap kat area Puchong kot tak salah as copywrite. And job scope lebih kurunag yang macam Mydin nak cari. Aku pun try, ingat lagi masa aku p Interview tu betul-betul lepas submit Academic Writing degree. MAsa dia cerita pasal job scope kat Mydin terus aku jatuh cinta sebab aku happy kerja yang related dengan media dan news paper. Kat Mydin, social media admin under Marketing and Communication department (marcomm) and aku under unit news and media kalau tak silap. So di singkat kan cerita, aku start kerja rasanya dalam bulan August 2015 (sorry tak ingat tarikh) So far me