Skip to main content

Sharing Session

Assalamualikum,

Terlalu sibuk, sampai tak ada masa untuk update blog. Kalau ada masa, sehari 2 entry aku nak tulis, tapi due to kesuntukan masa yang teramat sangat buat aku jaranggggggg gillllaaa untuk update blog.

last few weeks, aku dapat IM FB dari someone yang add aku di FB. Aku ni jarang nak approve request orang, but then nasib baik budak ni IM aku.


errrrr,,, my first impression was like...hmmmmmmm, lari laju2 masuk dalam bilik sembam muka kat bantal. Of course lah malu, when strangers, totally strangers baca blog aku. But then, end up as.. terharu sebab sedikit sebanyak dapat bagi sesuatu kan. Seronok lah. 

So Hasif Hamsyari, this entry special for you ya!.. yang mana suka ambil buat semangat, yg tak suka abaikan. Sebab kita manusia,, punya pendirian yang berbeza. 

Kalau tak silap, Mass communication is one of the tough course in Malaysia. Sapa saja boleh belajar mass comm. Syaratnya cuma satu- Sabar, Kuat, Berani, dan Muka kena Tebal

You know why? Pelajar UiTM akan senyum bila baca ni, selam diploma sampai degree,, kami sudah dilatih untuk berjumpa dengan orang ramai. Deal sendiri, bukan macam sesetengah institusi yang lain, semua lecturer suap. Ini untungnya, dan tahu2 sajalah, masscomm, buat event makanan kami. 

Bukan masuk bakul angkat sendiri, but then, ini kelebihan yang kami ada seawal semester 2 diploma lagi. Berani untuk call orang2 besar, mintak itu dan ini demi assignment. Sampai satu tahap, kau akan rasa terkejut sebab aku mampu untuk pegi jumpa orang ternama untuk bantu kau buat assignment. 

Hasif pernah belajar kan, kalau tak silap, you are doing Foundation in Tesl kan. So you probably know how student life ni. Yang bezanya sebab kat sini degree. Basically sama je, bezanya mugkin masa. Kat sini mana cukup masa, hidup terkejar2. Semua kena make sure siap on time. 

Sebenarnya, dalam Mass Comm ni, you amik lah sequence mana pun, end up,, you akan buat jugak sequence lain. Apa yg you belajar sekrang ni, ada jugak gabungan dari sequence lain. Contoh yg mudah, nak buat assignment, you need to interview orang, you need to have a very good PR in you. Muka kena manis, cakap kena lembut. Tu semua part from PR kan? 

Rasanya Hasif akan masuk part 1, where you akan belajar design semua benda tu which is we are doing it during diploma. Its good lah actually, kita tahu semua benda. 

Part 4 nanti, you akan amik Broadcast Journalism, where by, you akan belajar sedikit sebanyak mcm mana budak2 broadcasting buat kerja, how do they handle with camera and stuff. The terms they are using pun kena belajar. Tulis script, tu semua kena tahu. But is ok, when time goes by,, you will slowly understand. 

Untuk jadi pelajar Mass Comm Journalism ni, kita kena cepat bertindak. There is possibility lecturer suruh tulis 3 page article pasal isu semasa dalam masa 1 jam maybe. Kat sini kita kena cepat bertindak, kena prepare. Well i know, malas nak amik tahu apa yang jadi dalam Malaysia kan. Sebab kita rasa kita terlalu muda untuk amik tahu. Kalau sifat macam tu ada dalam diri sampai belajar ni,, susah lah, course this is part from our assignment.   

Kalau malas sangat nak baca paper tu, subscribe je newspaper online kat Fb, sambil scroll timeline,, dapat jugak tahu apa jadi kat negara kita. At least its part of preparation untuk pegi kelas, kalau pegi kelas otak kosong, memang boleh hidup, tapi tadah lah telinga dengan lecturer, dia punya leter tu mau beribu KM. Get me? 

journalism student kena panadai menulis, bukan senang nak tulis ni. Me myself pun masih belajar lagi. Tapi untuk belajar tu ada banyak cara, membaca, rajin membaca, selalu baca paper, sebab cara penulisan buku biasa tak sama dengan paper. Kamus! untuk jadi penulis yang baik, kena selalu rujuk pada kamus, kurangkan goggle translate.

Foundation in TESL, mesti pandai english. Kelebihan untuk awak. Tapi make sure, penguasaan bahasa melayu juga mantap, UiTM memang guna english, but sometime, ada assignment yang kena buat dalam bahasa melayu. So biasakan diri untuk menulis dalam English dan Bahasa ya.

In terms of presentation pulak, as long as you faham english, boleh cakap, then ini bukan masaalah utama untuk awak. Do the best untuk setiap subject.

Soal duit pulak, memang lah,, duit ni akan habis macam air. Hari ni withdraw few hundred esk dah boleh habis. Assignment memang guna banyak duit. Tapi tak pa, kan kita nak belajar, insya Allah, Allah akan bantu. Asalkan kita buat benda yang betul.

Lastly, i do understand, degree student memang sibuk, assignment berjuta. But make sure, jangan buat kerja last minutes, pastikan dalam seminggu ada masa untuk call parents. Solat jangan tinggal, sebab Allah saja yang boleh bantu kita, so selalu pastikan hubungan dengan Allah tidak terabai. Make sure, sekurang-kurangnya dapat habiskan Al-quran masa belajar. Kalau habis, ulang balik.. jangan tinggal. Degree would be like 2- 3 years kan, banyak kali boleh khatam tu. Pastikan akhirat dan dunia sama2 tercapai. Buat yang terbaik, buktikan pada keluarga yang kita mampu untuk balas jasa mereka.

Hasif, im not a good senior, ini je lah yang mampu untuk bagi nasihat. All the best and good luck.

Comments

Popular posts from this blog

Bachelor Of Mass Communication (HONS.) Journalism, Minor in Public Relation

Assalamualikum semua Tersangat lah lama masa yg aku amik untuk update blog. Sibuk sebenranya, dari lepas raya sampai lah minggu ni. Entry yang lepas tu sebenranya dah lama aku draft, dah sebulan, baru ada masa untuk edit dan post kat public. Alhamdulilah, terima kasih Allah, dah cukup 2 minggu aku menjadi sebahagian dari keluarga besar UiTM buat sekali lagi dalam semester 3 secara keseluruhan 6 semester. So far, aku agak teruja dgn environment kat sini. Actually ramai yg mintak aku utk buat entry baru tapi mmg x sempt sebenarnya dgn kengkangan masa yg sgt kuat. Ye mmg baru dua minggu masuk,, bukan ada apa sgt nak di buat. Lecture pun ada yg x masuk lagi. Tapi jadual kelas aku boleh dikatakan agak padat sebenarnya. Setiap hari ada 2 hingga 3 kelas. Mmg lemau tahap kambing. Hahaha. tapi untung sebab hari jumaat x de kalas dan hari khamis ada 1 kelas je disebelah pagi. So kalau nak balik Penang tu mmg untung lah jugak. Tapi sampai ke hari ini masih belum ada kesempatan utk balik Pen

Dari Melati Ke PKNS

Assalamualikum Selalu cerita tapi kalau x ada gambar pun tak best jugak kan? Tiba2 rajin pulak aku nak selak2 gambar lama utk share dengan korang semua.  Basically degree life aku yg sangat bosan dan tough. So untuk entry kali ni aku nak share gambar-gambar tempat tinggal aku yang sangat cantik.. errrr!! Rindu Shah Alam sampai aku buat entry khas, actually rindu Shah Alam ni bukan sebab rindu belajar ke apa, tapi rindu life kat sana yang free,, rindu nak ada katil sendiri, tempat sendiri yang tak akan ada sapa2 usik. If you know what i mean.  Ok baiklah, mcm semua tahu aku dari Melaka di fakulti yang sama, so bila sambung degree kami dapat terus ke part 3 degree. Jadi untuk first semester di Shah Alam, aku dapat duduk dalam kolej Melati. Antara Kolej yang besar kat sana.. cehhhhhh!!!!  Jangan tanya aku kat Shah Alam tu ada berapa kolej eh!! aku tak tahu,, yang aku tahu melati, mawar, seroja ha.. ok tu je yg aku ingat.  Yang bestnya melati ni boleh duduk 2 ora

Bride To Be- Resign #menjelangjanuari

Soo yeah Memang betul, right after aku dapat je kad kahwin, aku terus resign. hahahah buttt sebelum tuuuuuuu Lepas je aku complete degree, aku terus apply kerja kebetulan time tu memang Mydin tengah cari social media admin. yes babe,, Mydin HQ. by the way, this is the first time publicly aku share pasal working experience aku.  Ok sambung... So aku apply lah sebab sebelum aku sambung degree kan aku ada kerja kejap kat area Puchong kot tak salah as copywrite. And job scope lebih kurunag yang macam Mydin nak cari. Aku pun try, ingat lagi masa aku p Interview tu betul-betul lepas submit Academic Writing degree. MAsa dia cerita pasal job scope kat Mydin terus aku jatuh cinta sebab aku happy kerja yang related dengan media dan news paper. Kat Mydin, social media admin under Marketing and Communication department (marcomm) and aku under unit news and media kalau tak silap. So di singkat kan cerita, aku start kerja rasanya dalam bulan August 2015 (sorry tak ingat tarikh) So far me